Push vs pull marketing

 

Øg jeres konvertering og få mest ud af jeres markedsføringsbudget ved at finde den hårfine balance mellem push- og pull marketing. 

Hvad trender inden for marketing, og hvilken strategi virker i Danmark? Læs med her, hvor vores eksperter, Dharsan Uthayakumar og René Rytter Andersen, har givet deres bud på, hvordan man får den perfekte markedsføringsmodel. 

 

Hvad er push- og pull marketing?

Push marketing er - som navnet indikerer - en marketingsstrategi, hvor man som virksomhed prøver at ‘skubbe’ sit produkt eller ydelse ned over en ønsket målgruppe for at skabe awareness. Du møder sikkert dagligt push marketing, når du er på sociale medier som Facebook og Instagram i form af reklamer og sponsoreret indhold, eller når du surfer rundt på nettet i form af bannerannonceringer.

 

Pull marketing er i modsætning til push en strategi, hvor målet er at få den potentielle kunde til produktet eller ydelsen. Det kan som eksempel være en person, der ønsker at tage en MBA-uddannelse og derfor selv aktivt søger efter den rigtige uddannelse. Hvis du udbyder MBA-uddannelser og anvender pull-aktiviteter, vil dit mål som virksomhed være at den søgende person selv finder din uddannelse.

Bliv en del af finduddannelse.dk! Vi hjælper dig blandt andet med, at blive mere synlig og tiltrække flere uddannelsessøgende. Se mulighederne her:

 

Bliv kontaktet

Book et møde 

Den perfekte markedsføringsmodel

Hvad er fordelene og ulemperne ved push- og pull marketing?

Dharsan Uthayakumar, der er Key Account Manager på finduddannelse.dk, arbejder hver dag med både push- og pull marketing og mener, at:

 

“Fordelen ved push marketing er, at det er massmarketing, som skaber awareness, eksponering og brander ens produkter og ens virksomhed. Den awareness og eksponering man får ved push marketing gør, at man vækker interessen og latente behov, hvor kunden efterfølgende - når behovet for produktet opstår - opsøger produktet. Den største ulempe ved push marketing er, at et click ikke har lige så høj værdi, fordi konverteringen er lavere end ved pull marketing.”

 

I Dharsans optik giver pull marketing derfor en mere langsigtet og bæredygtig trafik, der sikrer lavere bouncerates og højere konvertering til forskellige actions. Hvis målet med ens marketing er at få henvendelser, tilmelding til nyhedsbreve, køb af produkter etc. er det en god idé at investere i pull marketing. Ulempen her er til gengæld, at det er svært at købe sig til pull trafik, og at det oftest også kræver push-aktiviteter at få succes med sin pull marketing. 

 

En kombination af push- og pull marketing er vejen til succes

René Rytter Andersen, der er Business Development Manager på finduddannelse.dk, mener ikke, at man nødvendigvis skal vælge mellem den ene eller den anden form for marketing. I stedet mener han, at man skal spørge sig selv, hvad man gerne vil have ud af sin marketing?

 

“Det vigtige i forhold til dit valg af marketingsstrategi er dit mål. Er dit mål at få så stor en eksponering som muligt og vedligeholde dit brand, så er push marketing oplagt. Er dit mål derimod at få kunder i butikken, er det en god idé at have fokus på pull marketing.”

 

Både Dharsan og René mener ikke, at den ene strategi udelukker den anden, og at den perfekte markedsføringsmodel derfor består af en hårfin blanding af både push- og pull marketing, der også er kendt under navnet omnichannel-marketing. 

 

Derfor har pull marketing en enorm høj værdi for kursus-udbydere og uddannelsesinstitutioner

Finduddannelse.dk er defineret ud fra at være pull marketing og sørger altid for at rate højt på Google’s non-paid placeringer. Grunden til, at fokus er på pull marketing er for at sikre den højeste konvertering for vores kunder som muligt. Dharsan forklarer, at når det kommer til at få folk til at tilmelde sig et kursus eller en uddannelse, så har:

 

“1.000 pull-baserede besøgende kan have en meget større værdi end 1.000 push-baserede besøgende, fordi pull-baseret besøgende er mere koncentrerede besøg, hvor de har foretaget nogle aktive søgninger og nogle aktive valg. Derfor er konverteringsraten langt højere ved pull-baserede besøg.”

 

Hertil tilføjer René, at det:

 

“I sidste ende handler om at være til stede på det tidspunkt, hvor kunderne tager beslutningen, og hvor de er beslutningsparate - og det er det, vi er rigtig dygtige til hos finduddannelse.dk. Vi har brugerne på præcis det tidspunkt, hvor de har behov for uddannelse, og hvor de søger efter den rette uddannelse for dem.” 

 

Sådan kombinerer vi push- og pull marketing

På trods af, at finduddannelse.dk har et stort fokus på pull marketing, anvender vi også push-elementer. René uddyber: 

 

“Vi får de besøgende ind, grundet deres overordnede interesse og efterspørgsel, men når de er inde på vores sites, er der også push-elementer. Hvis vi f.eks. har med et kursus inden for et nichesegment at gøre, så kan det være nødvendigt at anvende push-aktiviteter for at øge kendskabsgraden. Det kan f.eks. være med bannere, nyhedsbreve og rækkefølgen på søgeresultaterne etc.” 

 

Konklusionen er derfor, at det vigtigste i forhold til push- og pull marketing er dit mål, og hvad du vil have ud af din markedsføring. Er det visninger, du er interesseret i, så er push-features værdifulde. Drejer det sig derimod om et kursus, der allerede har en høj kendskabsgrad, så vil pull-aktiviteter være det, som gavner din virksomhed bedst. Den rette balance mellem push- og pull marketing er din virksomheds vej til succesfuld markedsføring. 

 

Skulle du sidde tilbage med spørgsmål til artiklens indhold eller ønsker du, at få mere ud af jeres marketing? Så tøv endelig ikke med at kontakte vores konsulenter til et uforpligtende møde:

Bliv kontaktet

Book et møde