Målgruppe segmentering: Skab en persona!

 

Sådan konstruerer man den optimale persona 

 Er du en efter-uddannelsesudbyder som søger efter at styrke jeres marketingkampagner? Her kan du læse mere om hvordan du danner den rette målgruppe og forbedre din strategi.

Hvad er en persona?

En persona er en fiktiv karakter som legemliggør bestemte karakteristikker for en organisation/ kursus-udbyders ideelle kunde. For eksempel har en efteruddannelses persona typisk læring og personlig-udvikling som mål. Alt afhængig af din uddannelse kan du skabe flere personas eksempelvis en til hvert kursus du/i tilbyder. Hvor mange personaer der skal skabes afhænger af hvor bred jeres målgruppe er, samt om i har flere målgrupper der sigtes efter at ramme.

Fordelene ved at konstruere en persona når man markedsfører uddannelser

Husk at tage tiden til at danne velovervejede personaer da det for jer som efter-uddannelsesudbyder bidrager til:

 

  1.     Skabe en dybere forståelse af målgruppen. Detaljerede beskrivelser af dine køberes baggrund, mål og smertepunkter vil i høj grad bidrage til, at kreere marketing, generelt content samt forstå købernes perspektiv mere dybdegående pg målrettet.

 

  1.     Skræddersy content til kunderejsen for kursus-søgende. Hav altid din persona i tankerne og skab engagerende indhold der er tilpasset til de relevante kursus-søgendes ønsker og behov. Især indenfor efter-uddannelsesbranchen er skræddersyet indhold essentielt da der indenfor mange kursusformer, er en længer købsrejse sammenlignet med andre brancher. Valget af en uddannelse kræver i de fleste tilfælde en del ressourcer, i form af tid og penge, da beslutningen i mange tilfælde vil påvirke køberens liv.

  2.     Opnå en højere konverteringsrate. Ved at udvikle en dybere forståelse af den ideelle køber og skræddersy content til dem på købsrejsen, så vil du automatisk opnå en større konverteringsrate som kursusudbyder.

Ønsker i hjælp til at få et bedre overblik over jeres målgruppe samt tiltrække et højere antal kursister? Tryk herunder og book et uforpligtende møde med vores ekspert:

 

Book et møde her!

 

Hvad skal en Persona indeholde? Skabelon for efter-uddannelsesbranchen.

Hos finduddannelse.dk har vi skabt en persona skabelon der specifikt er udarbejdet for videre og efteruddannelses-udbydere. Skabelonen er tiltænkt som en guide der skal hjælpe jer med, at optimere eller udarbejde den optimale persona for netop jeres kursus eller kurser.

Hver af de nedenstående kategorier indeholder værdifuld information om jeres målgruppe. Disse kategorier er isoleret set stykker af viden, der sammensat vil danne en solid baggrund for at danne en optimal persona for netop jeres uddannelsestilbud.

 

  1.   Demografiske forhold

Det anbefales at starte med at danne et billede af din målgruppes demografiske forhold. Tag udgangspunkt i disse 4 kategorier:

  •   Alder
  •   Køn
  •   Beliggenhed
  •   Indkomst niveau

Disse kategorier vil hjælpe jer med, at tilpasse prisniveauet, marketing content og indhold af hjemmeside mod den ideelle kundeprofil.  

 

  1.   Uddannelses og arbejdsmæssig baggrund

Inkluder både din målgruppes nuværende situation samt de fremtidige lærings og udviklingsmål. Den uddannelsesmæssige baggrund bør tilpasses til jeres kursus, men bør indeholde:

 

  •   Persona`s typiske rolle og arbejdsopgaver.
  •   Hvor længe den ideelle kunde typisk været ansat.
  •   Typiske lærings- og udviklingsmål for målgruppen.

 

  1.   Påvirknings faktorer

Identificer hvem samt hvor din persona bliver influeret/ påvirket igennem. Hvilke kanaler besøger de, kan de lide og stoler de på? I denne øvelse husk altid at bevare fokus på ”hvordan disse faktorer påvirker deres uddannelsesmæssige beslutning?”.  Faktorerne kan eksempelvis indeholde:

 

  •   Familie og venner. Dette kan være en ven eller et familiemedlem som har taget et program og anbefaler en lignende efteruddannelse.
  •   Sociale medier. Hvilken platform der er optimal variere i høj grad. Undersøg om LinkedIn, Facebook eller noget helt tredje er mest ideelt at benytte for, at nå ud til din målgruppe.
  •   Niche kanaler. Undersøg om din målgruppe besøger specifikke blogge, lytter til podcasts etc.

 

  1.   Mål

Gå i dybden med den ideelle målgruppes professionelle og personlige mål der fører til, at dit kursus tilvælges af personen eller booker det til andre. Måske din målgruppes målsætning med uddannelsen er at få en forfremmelse eller at opnå højere jobsikkerhed. Uanset hvad, så er det vigtigt at forstå formålet, så det kan indgå i fremtidigt promoverende indhold.

 

  1.   Udfordringer

Identificer hvilke problemstillinger der besværliggør at opnå sine mål iblandt din målgruppe. Typiske udfordringer består blandt andet af problemer med at overtale arbejdsgiver, få tilpasset sine arbejdstimer og undervisningsforløbet til kalenderen og vurdere udviklingsmulighederne på baggrund af efteruddannelsesforløbet. For at kunne løse målgruppens problemer er første step, at forstå udfordringerne. 

 

  1.   Hvad kan vi gøre?

Konkretiser og formuler hvad i kan tilbyde for, at en persona (fokuseret målgrupep) opnå sine mål, løser sine problemstillinger og overkommer deres udfordringer. Dine løsninger bør gerne indgå i guides, artikler, værktøjer, tilbud, e-mails og kursusbeskrivelser. Denne øvelse giver en bedre forståelse af hvilken persona i bør skabe på bagrund af, hvem i vudere i kan have størst indflydelse på.

 

  1.   Barrierer

Identificer hvilke barriere der potentielt forhindrer din organisation i at nå ud til relevante personer indenfor målgruppen. Et eksempel på en barriere kan være uddannelses-søgendes mangel på kendskab til de kurser i tilbyder.

Undersøg grundigt hvilke muligheder du har for, at overkomme disse barrierer. Udarbejd ydermere end plan for, at kommunikere løsningsforslaget ud til din målgruppe. Nøglen til succes er, at eliminere de kursus-interesseredes bekymringer i størst muligt omfang.

  1.   Kommunikation

Konkretiser målet med din kommunikation. Er formålet at highlighte hvordan dit kursus kan hjælpe personer med at overkomme deres udfordringer? Eller er det at skabe jobsikkerhed for kursusdeltagerne? Find et hovedformål der genanvendes og tydeliggøres gennem alt indhold.

Hav fokus på at udforme en fælles tone der benyttes gennem marketing kommunikationen. Skab en organisations-identitet gennem personlig og ens formet indhold der eksempelvis alle lægger vægt på faktorer som jobsikkerhed, karriereudvikling eller ekspertise.

 

Se blandt andet hvordan vi på finduddannelse.dk har et overordnet tema i form af videre- og efteruddannelse:

https://udbyder.finduddannelse.dk/artikler 

  1.   Formuler en eleverende pitch

Dan en kort, overtalende sætning der vækker interessen for dine uddannelsestilbud. Skræddersy en række sætninger der er målrettet jeres persona på baggrund af karakteristikker, mål og udfordringer.  Sætningerne skal være korte og præcise samt de skal kunne anvendes til et eventuelt møde med interesserede deltagere af kurset/kurserne.

 

Hvordan indsamler man den nødvendige information til at konstruere en persona?

 

Der findes mange måder og indgangsvinkler til hvordan man skaber en persona og hermed bringer målgruppen af efter-uddannelsessøgende til live. Vores guide til at få indsamlet den fornødne information er udformet således:

 

  1.   Database af nuværende og tidligere kunder

Analyser din eksisterende kundeportefølje og find trends og fællestræk for din målgruppe. Et godt tip er, at undersøge hvordan de eksisterende kunder fandt frem til jeres uddannelsestilbud. Hiv gerne så meget information som muligt ud fra jeres hjemmeside og Google analytics. Des mere data der fremskaffes om demografi, jobtitel, besøgstid etc. Des mere målrettet og specifik vil konstruktionen af en persona kunne udformes.

  1.   Spørg underviser og instruktører

Det er som regel underviser og instruktører der har tilbragt mest tid med de nuværende og tidligere kursister. Gennem deres interaktion med deltagerne er der indsamlet gylden viden og indsigt i målgruppens læringsmål, udfordringer og motivation. Benyt deres viden til, at øge kendskabet til den ideelle målgruppe samt heraf udarbejde en persona.

  1.   Karriere vejledere

Det er essentielt at få skabt en solid forståelse for personer der har fået vakt en interesse og er i overvejelsesstadiet. Træk på viden fra den ansvarlige karriere vejleder og få klarlagt hvilke generelle undren eller udfordringer de kursus interesserede sidder inde med.

  1.   Få vejledning fra salg og support

Salg repræsenterer målgruppens direkte kontakt mens support skaber en øget forståelse af processen efter jeres uddannelse er tilvalgt. Benyt upport og salg til at fremskaffe hårde data der kan analyseres til hjælp af persona udarbejdelsen.

 

  1.   Besøg de hjemmesider din målgruppe besøger

Undersøg hvilke sociale medier, blogge etc. Din målgruppe besøger for at finde inspiration og vejledning. På denne måde opnår du et bedre kendskab til hvordan deres motivation og bekymringer bliver dannet samt du forbliver up-to-date når det kommer til levere relevante nye trends og tendenser for målgruppen.

 

  1.   Markedsundersøgelse

Det kan kræve en del tid og ressourcer at foretage en markedsundersøgelse, men det er en nødvendighed for, at kunne konstruere en optimal persona. Der ligger masser af nyttig viden og venter der kan benytte i alle facetter af at drive kurser. Du kan eksempelvis indsamle den viden i mangler eller ønsker ved hjælp af online spørgeskemaundersøgelser, fokusgrupper eller telefon interviews.

 

Ønsker i at indsamle mere viden og/eller få flere interesserede uddannelsessøgende der kigger på jeres uddannelse? Hos finduddannelse.dk står vi klar til at hjælpe jer!

 

Book et uforpligtende møde her:

Bestil en opringning  

Book møde