Hvordan får man skaffet kursister til et kursus, når markedsføringsbudgettet ikke rækker til meget, og det er svært at skille sig ud i mængden. Vi giver her vores bedste bud!
En markedsføringsplan behøver ikke være en stor post i budgettet. Og man behøver ikke et eksternt markedsføringsbureau for at skabe opmærksomhed. Man kan lave meget internt, og for få penge, så længe man tænker strategisk – og anvender virkemidlerne effektivt.
Her kommer vores bedste råd til, hvad man kan overveje i sin markedsføring.
Der er to skridt, der er vigtige, når man forbereder sig på at markedsføre sin uddannelse. Det handler om at forstå hvor og hvordan, man skal markedsføre sig. Og nøglen er: research.
Det første skridt er at identificere, hvem der typisk tager kurset. Hvad er deres alder, køn og erhverv, hvad er deres uddannelsesniveau og hvad er deres interesser og behov. Når man har det på plads, har man måske også en ide om, hvor de befinder sig online. Er de primært på Google, Facebook, LinkedIn eller Tiktok? Eller søger de informationerne om kurser på jeres hjemmeside eller på uddannelsessider som finduddannelse.dk?
Næste skridt er at finde ud af, hvad der gør jeres kursus unikt. Ved at kigge på jeres kursus og de færdigheder og kompetencer den giver, kan I sammenligne med andre lignende kurser og finde ud af, hvad der gør jeres unik. Hvad kan I give, som ingen andre kan?
Når I kender målgruppen og jeres særegne muligheder kan I sammenholde det og opbygge en identitet omkring det. Og som det fremgår af vores brugerundersøgelse fra 2023 er det vigtigste brugerne vil have svar på, hvad kurset indeholder fagligt, samt pris og anvendelighed i dagligdagen. Det er derfor meget centralt at tydeliggøre. Det er her, I kan skille jer ud:
I skal nemlig overveje: Hvad er det, der lige præcis gør, at brugerne skal vælge jer? Det er det, der skal markedsføres.
Når man har gennemført sin research, er det første man kan kigge på ens hjemmeside. Her er det vigtigt, at man skaber sig en solid base, da hjemmesiden oftest er sidste led i den række af tiltag, der skal få de kommende studerende til at vælge jer.
Vores undersøgelse fra 2023 viser nemlig også, at det er informationer om niveau, indhold og pris, der er de mest eftersøgte oplysninger, når brugerne vælger et kursus. Det er altså helt centralt, at de oplysninger fremgår af hjemmesiden. Derimod er der f.eks. ingen brugere, der ønsker oplysninger om, hvad kurset giver af konkrete jobmuligheder:
Det er vigtigt, at hjemmesiden fremstår professionel og overskuelig, da det afspejler sig på brugernes holdning til kurset. Derudover kan man med fordel tænke over, hvad der vil være appellerende for jeres målgruppe, og hvordan I får solgt, det der gør jeres uddannelse unik på hjemmesiden. Det kan f.eks. være, der skal være en sektion fra tidligere studerende, der taler godt om, hvad jeres uddannelse særligt kan. Derudover er det en god ide at inkludere søgemaskineoptimerede tekster for at blive fundet på bl.a. Google.
Hjemmesiden er den vigtigste post at investere i, da det er her, de kommende studerende træffer det endelige valg.
Når man har lagt disse grundsten, kan man gå videre til markedsføringen. Og her er sociale medier et godt skridt. Her behøver markedsføring ikke koste en bondegård eller være topprofessionel. Det skal bare skabe interesse og få brugerne til at klikke sig ind på jeres hjemmeside. Det vigtigste er at vide, hvem målgruppen er, og vælge den sociale platforme hvor de er mest aktive.
Når man har fundet platformen, kan man oprette en profil for uddannelsen. Et springende punkt er at skabe et så stort netværk for jeres uddannelsesprofil som muligt. På den profil kan man så dele indhold som artikler om relevante uddannelsesemner eller anbefalinger af jeres uddannelse. Det kunne f.eks. være succeshistorier fra tidligere deltagere eller spændende oplæg fra underviserne.
Men det behøver ikke kun at være tekstbaseret. Videoindhold kan være et meget effektivt virkemiddel. Man kan f.eks. lave introduktionsvideoer med undervisere eller tidligere deltagere, eller korte klip af undervisningssessioner. Det kan også være personlige fortællinger for tidligere studerende, der fortæller om, hvad uddannelsen har givet dem. Det er bare vigtigt at holde det skarp og præcist. Og jo mere personligt, man kan gøre det jo bedre. En følelse af ægthed og nærvær sælger. Og der er videoer et rigtig godt værktøj.
Men det vigtigste i forhold til sociale medier er deling. Så det kan være en fordel at opfordre tidligere og nuværende studerende eller ansatte og samarbejdspartnere om at videredele indhold fra jeres profil. Og i det hele taget sørge for at få delevenlighed ind i jeres tankegang.
En sidste mulighed er at gå betalingsvejen. Man kan således købe annoncer eller kampagner på f.eks. Facebook, der er rettet mod målgruppen. Der er man garanteret at nå ud til en stor gruppe af brugere – og det koster ikke alverden. Det kan vi også hjælpe med.
Når budgettet ikke er til store kampagner, kan man prøve at søge andre markedsføringskanaler. En af dem er at samarbejde med relevante fagfolk, influencere eller kendte personer i branchen. Det behøver nemlig ikke være betalt samarbejde. Da mange godt kan se pointen i at anbefale noget, de synes fungerer. Og ved at få deres positive tilkendegivelser, har man noget, man kan dele. Eller endnu bedre kan man være så heldig, at de deler det i deres netværk eller på deres hjemmeside.
Man kan også gå en anden vej ved at skabe akademisk indhold, der tiltrækker målgruppen. Det kunne f.eks. være blogindlæg eller artikler om emner relateret til uddannelsens indhold eller E-bøger og White Papers som kan downloades mod tilmelding til uddannelsen.
Faktisk viser vores brugerundersøgelse fra 2023, at hovedparten af de kommende studerende bliver inspireret til valg af uddannelse gennem google (og næstmest hjemmesiden). Og derfor er alle sider med artikler og lignede, der kan bringes frem i en søgemaskine og linke til jeres uddannelse værdifulde.
Vores undersøgelse viser også at anbefalinger fra ens kontaktflade både de nærmeste og på jobbet er meget vigtige. Men at få influencere til at tale om uddannelsen på f.eks. instagram er ikke nødvendigvis spildt. Opmærksomhed spreder sig nemlig som ringe i vandet.
En sidste mulighed er derfor at deltage i events og konferencer for at promovere kurset. Derigennem kan man indirekte få skabt en opmærksomhed, der spreder sig. Det vigtigste er at vide, hvor jeres målgruppe befinder sig, og hvordan I får budskabet hen til dem.
Man kan se det som en snebold, der ruller ned af en bakke. Hvis man kan få budskabet skubbet afsted et sted, kan det gennem word of mouth rulle sig til en stor kugle. Man skal bare være sikker på, at det også rammer det rigtige sted for enden af bakken.
Når man har afprøvet forskellige markedsføringskanaler, er det vigtigt løbende at undersøge effekten. Man kan se, hvor mange der rent faktisk melder sig til kurset, når de har besøgt hjemmesiden. Og se om et givent tiltag har skabt øget trafik.
En anden ting, I kan gøre, er simpelthen at spørge de studerende, der har meldt sig til kurset eller som kunne have interesse i det. Og derigennem få samlet feedback på jeres markedsføring.
Når man har undersøgt disse ting, kan man justere strategien derefter. Husk på at markedsføring er organisk. Det udvikler sig hele tiden. Og man må derfor løbende evaluere og justere for at følge med. Men det vigtigste råd er at væbne sig med tålmodighed. Udvikling tager tid, men I skal nok nå derhen.