Indsigt og tips til markedsføring for kursusudbydere I finduddannelse.dk

Hvorfor bør man benytte retargeting på Facebook/ Instagram?

Skrevet af Daniel Ulsing Thelin | Feb 27, 2023 10:17:13 AM

Ca 81% af danskerne er på Facebook og eller Instagram. Det er dermed Danmarks mest populære sociale medie platform og er derfor en oplagt mulighed til at få promoveret sit kursus og eller uddannelsestilbud.

Facebook er det mest benyttede sociale medie i Danmark, så din målgruppe er helt sikkert til stede på mediet. Hvis ikke, så kan du også annoncere på Instagram, WhatsApp og andre sociale medier gennem Facebook. På Facebook og Instagram kan du opsætte databaserede målgrupper, som er meget effektive til både at påvirke dine nuværende kunder og ramme nye potentielle kunder.

 

Hvad er Facebook og Instagram annoncer?

Meta-annoncer (annoncer på Facebook, Messenger, Instagram eller Meta Audience Network) er betalte budskaber fra virksomheder, som har en skriftlig udtryksform, og som gør det nemmere at nå ud til de personer, virksomhederne er mest interesseret i.

Annoncører opretter kampagner, der har konkrete mål, som vi kalder annonceringsmålsætninger. De opretter annoncer i disse kampagner for nemmere at kunne nå målsætningerne.

En virksomhed kan f.eks. oprette en kampagne, fordi de ønsker at få flere personer til at besøge deres website. Når de opretter annoncer i kampagnen, vælger de billeder, tekst og en målgruppe, som de mener vil medføre en stigning i antallet af besøgende.

 

Hvad er Facebook/Instagram retargeting?

Hvis din virksomhed bruger retargeting til at finde personer, der allerede har besøgt din fysiske forretning, eller hvis du har indsamlet kontaktoplysninger på kunder via en CRM, kan du oprette en liste for at nå ud til disse personer med annoncer. Listen er altid hashkrypteret i din browser og bliver aldrig delt med andre virksomheder, med mindre du giver dem adgang.

Facebook-pixlen er et lille kodestykke, som du, din websiteudvikler eller en Facebook Business-partner kan indsætte i din kode. Den sporer personer og de typer handlinger, de foretager, når de interagerer med dit brand, herunder enhver af dine Facebook-annoncer, de har set, før de besøgte dit website, samt de sider på dit website, de besøger.

I praksis fungere det på den måde at vi kan tracke de personer som har besøgt vores websites og har accepteret cookies. Herfra kan vi gennem Meta/ facebooks annonceringsplatform gå ind og udvælge hvilke besøgende der skal eksponeres fra den kampagne der sættes op. Det kan eksempelvis være annoncen promovere et HR kursustilbud. Herfra kan man via facebooks værktøj målrette annoncen mod alle de besøgende der har besøgt kategorierne på siden der relatere sig til HR uddannelser. De personer der får vist jeres annoncering er derfor alle individer der kan have eller har en relevant interresse for at uddanne sig inden for kategorien i promovere. Det er derfor en ideel måde at nå ud til en yderst relevant målgruppe på.

Kopimålgruppe

Herudover tillader facebooks værktøjskasse dig at oprette en kopimålgruppe.

En kopimålgruppe er en metode til at få dine annoncer ud til nye personer, som sandsynligvis vil være interesserede i din virksomhed, fordi de minder om dine eksisterende kunder. 

Retargeting hjælper med andre ord Facebooks algoritme med at nå ud til de rigtige personer og bruge budgettet på disse personer. 

God ide. Inden man starter med at annoncere gennem Facebook så besøg Meta´s hjemmeside og tag relevante kurser for at få en god forståelse af hvordan Facebook Retargeting fungere inden i starter med at ligge penge i annoncer.

Arranger et møde med Meta

Herefter kan det varmt anbefales at tage et møde med Meta som er( virksomheden der står for Facebook/Instagram annonceringer. De har en masse viden og indsigt og kan derfor hjælpe til at få sat en god profil op samt hjælpe med hvordan i opsætter så effektive kampagner som muligt. Det er desuden gratis at afholde disse møder, som vil hjælpe jer til at nå ud til jeres ideele målgruppe og dermed også bruge færre penge per klik og per konvertering til henvedelser eller tilmedninger.

Tag kontakt til os!

Da 90 % af vores kunder der har kørt Facebook retargeting gennem vores konti ønsker vi selvfølgelig at flere bliver en del af denne mulighed. Vi har de besøgende og kan derfor køre effektiv retargeting og har mange års erfaringer med at opsætte kampagner så de performer bedst muligt. Hermed får i virkelig en mulighed for at booste jeres uddannelser der både på de sociale medier samt på vores hjemmeside vil blive eksponeret for det relevante publikum til jeres uddannelses og eller kursus tilbud.

Lyder dette interresant så tøv endelig ikke med at booke et uforpligtende møde her