På næsten alle søgesider i dag er der algoritmer, der styrer søgeresultaterne baseret på en række relevansfaktorer. I 2017 skiftede vi for eksempel den alfabetiske sortering af søgeresultater ud med en relevansbaseret sortering - med det enkle mål at give potentielle kursusdeltagere bedre resultater.
Vi har brugt en del år på at udvikle og justere vores relevansfaktorer, hvilket har ført til endnu mere ensartede søgeresultater. En af de senere tiltag er, at evalueringer er blevet indført som relevansfaktor i søgeresultaterne. Det betyder bla. at kurser med evalueringer får et lille boost i søgeresultaterne. Siden 2019 har evalueringer i stigende grad været et fokusområde her på siden, da mange af vores besøgende ser dem som et vigtigt beslutningskriterium.
I år optimerer vi yderligere vores relevansbaseret søgning. Det er nu blevet nemmere at segmentere mellem afholdelsestype. Dvs. at man nu kan vælge, hvis man vil se kurser, der kan tages online, som holdundervisning eller et firmakursus. Det har bla. hjulpet folk med at søge efter flere online kurser under COVID19 lockdown.
Forbedringen af vores relevansbaserede søgning er et vigtigt punkt for en bedre brugeroplevelse på vores hjemmeside. Gode søgeresultater hjælper brugerne med at finde de mest relevante kurser.
Med et par enkle tricks kan du sikre en god præsentation af dine kurser og en god placering på samme tid.
Søgeresultaterne er baseret på en del faktorer som bla. at relevante keywords figurere i alle kasserne på kursussiden. Så hvis du har et kursus i “online marketing” på siden så husk at:
Brug keywords i punktform som:
Dine keywords skal relatere til titlen på kurset & fagområdet samt være relevant for den kategori kurset ligger i. (Marketing, Digital Marketing)
Sikre at keywords/synonymer (relateret til kurset) fremgår tilstrækkelig i de forskellige kasser på dit kursus: beskrivelse, målgruppe & udbytte.
Husk også at sætte dig selv i de potentielle kursusdeltagers sko. Spørg dig selv: