Indsigt og tips til markedsføring for kursusudbydere I finduddannelse.dk

Hvordan Covid-19 ændrede klasseværelset

Skrevet af Tine Dührr | May 10, 2021 1:34:51 PM
Èt år med Covid-19: Den største læringsoplevelse i moderne historie. Pandemiens påvirkning strækker sig over utallige industrier, og uddannelsessektoren har været nødt til at tilpasse sig hurtigt, for at kunne imødekomme kravene fra online-undervisning. I denne artikel kan du læse mere om, hvordan vores COO, Mattias Säker, ser Covid-19s påvirkning af uddannelsessektoren, samt om de tre største tendenser fra før Covid-19: Digitalisering, globalisering og personalisering.

I flere hundrede år har vi undervist på den samme måde; med en lærer foran en klasse. Men på et splitsekund blev alt ændret, og pludselig skulle skoler over hele verden til at lave online-undervisning. I Kina begyndte de at sende undervisningen på TV for at imødekomme studerende, der ikke havde adgang til internet, forklarer Mattias Säker og fortsætter: 

“Pandemien har lagt pres på både skoler og regeringer verden over, og resultatet har vist sig at variere meget. Særligt har det vist, hvor vigtigt det er at have adgang til internet, hvis vi ønsker en demokratisering af uddannelser. Mange års udvikling er blevet presset sammen på ét enkelt år, og vores håb er at uddannelsessektoren vil rejse sig fra pandemiens klør som en endnu stærkere branche.”

E-læring i de tidlige dage

Starten på e-læring kan spores tilbage til de sene 90’ere, hvor der blev investeret heftigt i e-læring. Men selvom der blev investeret heftigt, udeblev resultatet. Teknologien var simpelthen ikke god nok, og de studerende var ikke klar.

“For 10 år siden blev digitaliseringen af uddannelsessektoren ledt af de amerikanske universiteter, gennem udviklingen af MOOC: Massive Open Online Courses. Harvard og MIT grundlagde Edx, og Stanford professorerne, Andre Ng og Daphne Koller, startede Coursera. Det var et vigtigt skridt for os i uddannelsessektoren. Der var også nogle private initiativer: Sal Khan introducerede “the flipped classroom” sammen med Khan Academy, hvor man ser undervisningen hjemme fra sit eget hjem, og laver lektierne på skolen sammen med læreren,” beskriver Mattias Säker.

Dog var disse begivenheder ikke skelsættende for vores måde at lære på, som f.eks. Spotify og Netflix har været det for hhv. musik- og filmbranchen. Før pandemien foregik kun 3% af al uddannelse digitalt, mens tallet for underholdningsindustrien til sammenligning lå på 35%. Tallet har siden pandemiens start forøget, og vi forventer at se en stigende vækst, eftersom digitalisering, globalisering og personalisering til stadighed forbliver en del af uddannelsesindustriens største trends. 

 

Hvordan har Covid-19 påvirket de dominerende trends, og er nye trends kommet til? 

Interessen i uddannelse steget. Hos EMG så vi en forøgelse af folk der søger uddannelse på vores sites på over 20%. Det betyder at 44 millioner mennesker har søgt uddannelse gennem os i 2020. På samme tid er interessen i online-undervisning også steget med 50% sammenlignet med 2019. Dette indikerer, at behovet for uddannelse ikke er blevet forpurret af pandemien, men snarere, at det har udviklet sig til at inkludere flere digitale formater, såsom online-kurser og fjernundervisning.

Covid-19 ændrede klasseværelset

Med millioner af studerende og professionelle, der pludselig skulle have undervisning online, skulle klasseværelserne også ændres. Resultatet har været meget forskelligt verden over, men uddannelsessektoren har taget mange digitale skridt undervejs. Forandringer som er kommet for at blive. 

“Vi tror på at det digitale klasseværelse er kommet for at blive - i hvert fald dele af den. Studerende vil komme tilbage til skolerne og klasseværelserne vil stadig skabe fundamentet for læring. Dog forudser vi at undervisere bliver nødt til at investere i digitale platforme der kan støtte læringsoplevelsen, og at klasseværelset i langt højere grad vil blive digitaliseret,” forklarer Mattias Säker.

"With the speed of change, learning needs to be a crucial part of any organization’s strategy and a likely solution to support the strategy is an online learning platform where you can produce, collect, curate, and distribute learning content."

Mattias Säker, COO at EMG

Men ikke kun underviserne har brug for en læringsplatform. Det har organisationer faktisk også. Læring bør være en afgørende del af enhver organisations strategi, og god måde at støtte den strategi er netop via en online-læringsplatform, der kan producere, samle, kuratere og distribuere indhold.

Online-læring → Data → AI → Personalisering

Når læring rykkes online, får vi data fra de studerende, og denne data kan bruges til at personalisere gennem kunstig intelligens (AI) og maskinlæring. Sana Labs er et af de ledende virksomheder inden for dette område, med en platform der bliver brugt af over 70.000 sygeplejersker. De agter at fordoble hastigheden på læringsprocesserne ved at personalisere læringsrejsen gennem brug af AI.

MOOCs og andre store læringsplatforme som Udemy, Masterclass og Mindvalley har set en stor stigning i antallet af tilmeldte studerende. Det virker generelt til, at privatpersoner er klar til at investere det samme i abonnementer på læringsplatforme, som de ville gøre til et fitness-abonnement. Lande som Frankrig og Singapore har allerede indført individuelle kompetence-kontoer der kan understøtte livslang læring - og vi forventer at flere lande følger efter. 

“Courseras børsintroduktion i slutningen af marts vurderede MOOC-platformen til 6 milliarder USD. Dette sammenfatter meget godt et år med pandemien, og som et tegn på, at de 3 store tendenser, digitalisering, globalisering og personalisering, vil fortsætte med at forme uddannelsessektoren i fremtiden,” afslutter Mattias Säker.