Effektiv online markedsføring for uddannelsesbranchen:  4 tips til at tiltrække flere kursister!

 

Går det ikke som forventet med at tiltrække kursister på trods af dine/jeres bedste anstrengelser? Det kan i høj grad skyldes at i laver nogle af disse 4 almindelige fejl, som heldigvis er nemme at rette op på! Gør brug af disse 4 tips for at forbedre antallet af interesserede kursister samt opnå en bedre konverterings-procent.  

4 tips til at forbedre antallet af deltagere til jeres uddannelse!

  1.     Tag kontakt til dine leads med det samme

Der er ikke noget mere nervepirrende, end når et lead tager den første kontakt. Du svarer forventning fuldt, og skuffelsen er et faktum, når feedback udebliver. Men det er netop her, du ikke skal give op!

Tænk mere langsigtet for selvom et lead ikke booker sig ind på forløbet denne gang, så kan de forsat have en interesse og blive en kunde i fremtiden. Sørg for at skabe en relation og næste gang dette lead ønsker at booke en uddannelse, vil du højst sandsynligt være den første de kommer i tanke om.

I tilfælde af manglende svar skal du ikke gå ud fra, at anmodningen gik til en anden uddannelsesvirksomhed. Årsagerne kan være mange, blandt andet er manglede en bemyndigelse fra deres arbejdsplads eller blot en godkendelse fra chefen en typisk forhindring, som afholder potentielle kunder fra at tilmelde sig. Dette kan altid ændrer sig i fremtiden, hvilket understøtter vigtigheden i, at følge op på inaktive leads, da de bør anses som potentielle fremtidige kunder.

Som kursusudbyder bør i som regel altid følge op på et lead en gang til, men vent et par dage, da man ellers virker for ihærdige og kan skræmme den interesserede væk.

Bliv klogere på hvorfor kursister til eller fravælger uddannelser her:

Efteruddannelse 2022

 

  1.     Indsaml evalueringer

Som Danmarks største sammenligningsside for videre og efteruddannelse ved vi, at vurderinger fra tidligere kursister er en afgørende faktor for, om man bliver valgt til eller fra. Uddannelser med anmeldelser får flere henvendelser samt bookninger fra interesserede sammenlignet med de uddannelser, der ikke har anmeldelser.

Brug vores indsigt og invester tid til, at få indsamlet en masse anmeldelser fra dine kursister. Ved at offentliggøre at andre kursister er tilfredse med din uddannelse, kan du forsikre de nye potentielle kursister om, at din/jeres uddannelse er det rigtige valg.

Se vores guide til hvordan du indsamler anmeldelser/evalueringer her:

Guide til evaluering

 

  1. Vær kort og præcis i kursusbeskrivelsen

 

Vigtigheden af ​​at tænke kvalitet før kvantitet kan ikke understreges nok, når du skriver en præsentation af din uddannelse. I dag er det sværere end nogensinde før, at fastholde en brugers opmærksomhed. Skriv derfor ikke for langtrukkent, men fokuser på at komme med konkrete bullet points. På denne måde vækker man interessen hos den uddannelsessøgende, der efterfølgende selv har mulighed for, at gå i dybden med og blive klogere på din uddannelse og dets indhold.

Din titel er helt afgørende og skal tydeligt beskrive hvad uddannelsen indeholder. Det vigtigste og første step når det handler om at tiltrække interesserede kursister er en god titel. Hvis en bruger ikke kan forstå, hvad din uddannelse går ud på ud fra titlen, så vil læseren sandsynligvis ikke besøge din side og se dets indhold.

Det er samtidig også en god ide at gennemgå alle dine kursusbeskrivelser og bruge de formater der er til rådighed i den digitale verden vi lever i. Benyt gerne bevægende materiale som eksempelvis en video  da det alltid skaber mere engagement fra de potentielle kunders side af. 

Benyt samtidigt også iøjnefaldende billeder! Et billede siger mere end tusind ord, så vælg dine billeder med omhu. Gode billeder kan give dine kommende deltagere en god ide om, hvad de går indtil mens det på samme tid skaber et bedre helhedsindtryk af jer som uddannelses og/eller kursusudbyder.

 

 Få inspiration og se hvordan Kursusfabrikken har opbygget en god profil her ved hjælp af virkemidlerne beskrevet ovenfor:

Det gode eksempel

 

  1. Mål altid din marketing-indsats

 

Hvis du ikke måler din marketingindsats i dag, er det tid til at starte nu! Hvis du ikke er bevidst om dit udbytte har du ingen idé om, hvor effektive eller ineffektive de er. Som virksomhed ved vi, at du ønsker at få mest muligt ud af dit marketingbudget. Hvis du føler, at du ikke får nok leads, kan det skyldes, at du ikke har nok trafik til dit websted. Brug værktøjer såsom Google Analytics eller lignende analyseværktøjer til at måle din trafik for at  se, hvilke marketingindsatser der giver mest trafik til dine hjemmesider.

Flyt fokus fra dem, der ikke præsterer, eller optimer dem, så de præsterer og skaber den ønskede trafik. Uden et målbart værktøj vil dine indsatser være ligesom at skyde efter gråspurve med kanoner ved at være en ineffektivt og omkostningsfuldt affære.  

Læs denne artikel og lær om hvordan den typiske kunde-rejse forløber:

Beslutningsprocessen

 

Afslutende bemærkning:

Ønsker du at modtage flere fifs og/eller hjælp til at tiltrække flere uddannelsessøgende og lave målbar marketing, så tøv endelig ikke. Vi hos finduddannelse.dk står altid klar og parat til at hjælpe! Tryk her for at booke et uforpligtende møde: 

Kontakt os